محاسبه درصد بلورینگی

محاسبه درصد بلورینگی

چند وقتی هست که کاربران سایت یونیکا ایمیل ها و نظراتی برای ما می فرستن و درخواست راهنمایی در زمینه محاسبه درصد بلورینگی یا همان درصد کریستالی شدن ماده دارن. تا اونجایی که من متوجه شده ام برای انجام این کار روش های تقریبا مختلفی وجود داره ولی یک از این روش ها که من با اون آشنایی دارم استفاده از مساحت زیر پیک ها و نمودار هاست.

پیشنیاز محاسبه درصد بلورینگی

قبل از شروع به محاسبات باید بدویم بخش کریستالی شده چی هست و بخشی که کریستالی نشده چی هست؟ پیشنهاد می کنم مطلبی که درباره‌ی مقایسه‌ی موادکریستالی و بلوری در سایت قرار داده شده رو حتما بخونید. ولی اگر به طور خلاصه بخوام بگم … ماده رو می شه به دودسته کریستالی (بلوری یا منظم) و غیر کریستالی (آمورف، بی شکل یا غیر منظم) تقسیم بندی کرد. در قسمت کریستالی، اتم ها با نظم خاصی کنار هم چیده شدن که وقتی ازنمونه XRD گرفته میشه، این نظم خودش رو به صورت قله های نوک تیز و بلند (اصطلاحا پیک) نشون می دن و قسمت هایی که مثل تپه هست بی شکل یا غیر کریستالی هست.

به تصویر زیر دقت کنید …. نمودار مشکی رنگ نمایانگر یک ماده کاملا آمورف و نمودار قرمز رنگ ماده آمورفی رو نشون میده که فازهای کریستالی درونش به وجود آمدن و این فاز های منظم کریستالی خودشون رو به صورت قله های بلند نشون دادن.

نمایی از الکوی XRD یک ماده در حالت بی شکل و بلوری
نمایی از الکوی XRD یک ماده در حالت بی شکل و بلوری

توضیح روش محاسبه درصد کریستالی شدن

خب تا اینجای کار فهمیندیم بخش کریستالی و آمورف خودشون رو چجوری روی الگوی پراش اشعه ایکس (XRD) نشون می دن. روش کار به این صورت هست که اول باید مساحت زیر تک تک پیک ها رو بدست بیاریم (مساحت زیر پیک های مشخص شده در تصویر زیر) و اسم این مقدار محاسبه شده رو A میزاریم. بعد هم مساحت  کل نمودار رو بدست میاریم و اسمش رو B میزاریم. حالا از تقسیم A به B متوجه می‌شویم که چند درصد از ماده کریستالی بوده.

محاسبه درصد بلورینگی مواد - نرم افزار آریان
محاسبه درصد بلورینگی مواد – نرم افزار آریان

استفاده از نرم افزار آریان نسخه 4

نرم افزار آریان Arian یک ابزار بسیار کاربردی و ساده هست که برای کار روی نمودارها طراحی و تولید شده و بسیار حرفه ای تحلیل ها رو انجام میده. برای محاسبه درصد بلورینگی می تونید از نرم افزار آریان Arian نسخه 4 استفاده کنید. نمایی از محیط نرم افزار رو در شکل بالا می بینید. برای خرید نرم افزار آریان نسخه 4 روی دگمه زیر کلیک کنید.

ARIAN Pro (غیر رایگان)

فیلم های آموزشی محاسبه درصد بلورینگی ماده

 

محمد زندی

محمد علی زندی هستم، دانش آموخته در رشته مهندسی مواد. اطلاعات کمی دارم ولی تا اونجایی که زمان بهم اجازه بده، دانسته هام رو اینجا میذارم. امیدوارم یونیکا رو خونه ی خودتون بدونید و از بودن در این خونه لذت ببرید.


مقاله‌های من (80)محصولات من (10)