آنالیز XRD سایت یونیکا

آموزش آنالیز XRD -مقدمه ای بر XRD

آموزش آنالیز XRD – آشنایی با تکنیک اشعه ایکس| تمام محقق‌ها و پژوهشگران بعد از ساخت ماده‌ی خودشون در آزمایشگاه باید از تکنیک‌هایی استفاده کنن تا متوجه بشن که ماده‌ی تولید شده دقیقا همونی هست که انتظارش رو داشتن یا نه. در بسیاری از این موارد میشه از تکنیک XRD استفاده کرد.در شناسایی فازهای موجود در ماده که یک آنالیز کیفی هست میشه پی ببریم که ماده‌ی تقریبا خالصی تولید کردیم یا نه. البته تکنیک XRD یکی از شروط لازم برای تعیین خلوص ماده‌ی تولید شده هست ولی شرط کافی نیست.



مشخصات فیلم آموزشی
تولید کننده: وب سایت یونیکا
مدرس: محمدعلی زندی
حجم: 3 مگابایت
مدت زمان: 3:42 دقیقه
زبان:فارسی
سطح: کارشناسی
تاریخ انتشار: 6 فروردین 1397

سایت یونیکا - فیلم های آموزشی | آنالیز XRD
سایت یونیکا – فیلم های آموزشی | آنالیز XRD

در آنالیز XRD چه مواردی نقش دارند و نتایج ما را دستخوش تغییر می کنند

قبل از شروع به آنالیز الگوی XRD باید اطلاعاتی از ماده خود داشته باشید. به عنوان مثال باید بدانید ماده‌ی شما از چه عناصری تشکیل شده است. روش ساخت چگونه بوده است به عنوان مثال روش شیمیایی بوده یا مکانیکی، کار سرد یا گرم بر روی ماده تولید شده انجام شده یا نه. نمونه در کوره عملیات حرارتی شده یا نه و … تمام این موارد در ظاهر الگوی پراش اشعه ایکس تاثیر داره و نحوه تفسیر و آنالیز XRD رو متفاوت می کنه.

برای مشاهده ادامه مطالب آموزشی، با کلیک روی دگمه زیر به فهرست مطالب بروید.

فهرست آموزش‌های XRD و X'Pert

محمد زندی

محمد علی زندی هستم، دانش آموخته در رشته مهندسی مواد. اطلاعات کمی دارم ولی تا اونجایی که زمان بهم اجازه بده، دانسته هام رو اینجا میذارم. امیدوارم یونیکا رو خونه ی خودتون بدونید و از بودن در این خونه لذت ببرید.


مقاله‌های من (80)محصولات من (10)

9 نظر برای آموزش آنالیز XRD -مقدمه ای بر XRD ثبت شده

  1. سلام خسته نباشید
    من یه آموزش درباره روش ریتولید برای به دست آوردن درصد فازهام میخام
    میتونید کمکم کنید ممنون نیاز شدید دارم یه دنیا نعذرت

  2. من پکیج آموزشی xpert رو خریدم.ممنون از آموزش های مفیدتون.
    یه سوال: اگر الگوری پراش یک ماده رو از یک مقاله دربیاریم و خودمون آزمایش نکرده باشیم و با xpert بخواهیم تفسیرش کنیم باید چیکارکنیم؟(چون فایل asc و xrdml و… رو نداریم)

    1. خوشحالم که آموزش ها براتون مفید بوده. امکان این کار هست. حالا از این مورد بگذریم که کار درستی نیست ولی کیفیت کار خیلی به کیفیت عکس وابسته است. می تونید تو گوگل سرچ کنید “نرم افزار تبدیل عکس به نمودار” و یکی از نرم افزارها plot-digitizer هست

  3. با سلام فایل زیپ شده نرم افزار Xpert را باز کردم اما وقتی روی گزینه setup دوبار کلیک میکنم پیغام خطای 75 میده.. لطفا راهنمایی کنید.با تشکر

    1. سلام دوست عزیز. برنامه رو از حالت فشرده خارج کنید (Extract کنید) و بعد نصب کنید. و اینکه من نمی دونم خطای 75 چی هست. کدهای خطا رو تولید کنندگان نرم افزار میدونن. اگر مشکل حل نشد، شما میتونید مشکلتون رو در انجمن استوایی مطرح کنید. بخش XPert (+اینجا کلیک کنید+) مطرح کنید و متن کامل خطا و … یا تصویر خطا رو هم برای ما بفرستید.

  4. سلام
    من فایل آموزشی نرم افزار xpert رو خریداری کردم .ممنون از توضیحات خوبتون. برای محاسبه اندازه بلورک ها اگر FWHM استاندارد دستگاه رو نداشته باشیم باید چیکار کنیم؟ آیا یک رنج ثابتی داره یا برای هر دستگاه میزان قابل توجهی متغیره؟

دیدگاهتان را بنویسید

پر کردن تمام موارد زیر الزامیست