محاسبه FWHM - محاسبه پهنای پیک در نیمه ارتفاع

محاسبه FWHM – پهنای پیک

در تحلیل الگوی XRD، یکی از پارامتر های مهم FWHM است که برگرفته از عبارت Full Width at Half Maximum می باشد. محاسبه FWHM یا همان پهنای پیک در نیمه ارتفاع، برای بدست آوردن اندازه بلورک با استفاده از روش شرر مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله از یونیکا می خواهیم نحوه محاسبه  FWHM را آموزش بدهیم.

پهنای پیک در نیمه ارتفاع

به شکل زیر نگاه کنید، یک نمودار زنگوله ای شکل داریم که در واقع شماتیکی از پیک XRD نمونه ما هست. در محور عمودی Fmax و  1/2Fmax مشخص شده است. پهنای پیک در ار تفاع 1/2Fmax (نصف ارتفاع بیشینه) همان FWHM است که در تصویر به خوبی قابل مشاهده است.

محاسبه FWHM - محاسبه پهنای پیک در نیمه ارتفاع
محاسبه FWHM – پهنای پیک در نیمه ارتفاع

محاسبه FWHM برای استفاده در رابطه شرر

پیش تر درباره معرفی رابطه شرر و قرار دادن FWHM در این رابطه مقاله ای در سایت یونیکا قرار داده بودیم و به این نکته اشاره کرده بودیم که باید این پارامتر را به رادیان تبدیل کنیم و در فرمول شرر قرار بدهیم. ابتدا باید بدانیم که واحد FWHM چیست؟ از آنجا که محور افقی نمودار XRD شامل مقادیر 2θ است، واحد آن درجه (Degree) است. پس در ابتدا با یکی از نرم افزار های تحلیلی نمودارهای XRD باید FWHM را محاسبه کنیم برای اینکار می توانید از لینک های زیر که مربوط به نرم افزار UPEX و XPert هستند کمک بگیرید.

تهیه نرم افزار Upex برای محاسبه پهنای پیک
بسته آمورشی نرم افزار XPert + نرم افزار + دیتابیس متریال

سپس باید FWHM را به رادیان تبدیل کنیم. برای اینکار از فرمول زیر کمک بگیرید. توجه کنید که β همان پهنای پیک  بر حسب رادیان است. در رابطه ریاضی زیر، عدد ثابت π همان عدد پی می باشد که مقدار آن 3.14 است که مقدار دقیق آن 22 تقسیم بر 7 است.

تبدیل پهنای پیک به رادیان (Radian)
تبدیل پهنای پیک به رادیان (Radian)

یک پیشنهاد خوب برای صرفه جویی در وقت

اگر تمایلی به استفاده از این روابط ندارید می توانید با تهیه نرم افزار CrystaX به راحتی و بدون انجام این تبدیل ها اندازه بلورک را با استفاده از روش شرر بدست بیاورید. برای دریافت نرم افزار Crystax روی لینک زیر کلیک کنید.

نرم افزار CrystaX برای محاسبه اندازه کریستالایت

محمد زندی

محمد علی زندی هستم، دانش آموخته در رشته مهندسی مواد. اطلاعات کمی دارم ولی تا اونجایی که زمان بهم اجازه بده، دانسته هام رو اینجا میذارم. امیدوارم یونیکا رو خونه ی خودتون بدونید و از بودن در این خونه لذت ببرید.


مقاله‌های من (80)محصولات من (10)

4 نظر برای محاسبه FWHM – پهنای پیک ثبت شده

  1. سلام من میتونم از شما کمک بگیرم؟ نتایج کانی شناسیمو نمیتونم چطور تفسیر کنم

دیدگاهتان را بنویسید

پر کردن تمام موارد زیر الزامیست