آموزش روش ریتولد

آموزش روش ریتولد – آنالیز کمی XRD

امروز در وبسایت یونیکا می خواهیم درباره‌ی آنالیز کمی الگوی پراش اشعه ایکس (XRD) با استفاده از روش ریتولد صحبت کنیم. برای این کار (Rietveld Refinement) نرم افزار Maud رو انتخاب کردیم. روش کار به این صورت هست که باید دو نوع فایل وارد نرم افزار بکنیم.

  1. فایل XRD نمونه‌ای که قصد آنالیز کمی اون رو داریم
  2. فایل CIF که باید از اینترنت دانلود کنیم

بعد با یک سری Refinemet که در آموزش‌های بعدی بهش اشاره می کنیم این دو فایل رو تا اونجایی که می تونیم بر هم منطبق می کنیم تا خطا کاهش پیدا کنه. بعد از این کار می تونیم درصد فازها، اندازه بلورک، احتمال نقص در چیده شدن، بافت، کرنش شبکه، پارامتر شبکه و … رو محاسبه کنیم. در فیلم آموزشی زیر به معرفی استفاده از روش ریتولد با نرم افزار Maud پرداختیم.

فیلم اول از آموزش روش ریتولد (مقدمه)





مشخصات فیلم آموزشی
تولید کننده: وب سایت استوایی
مدرس: محمدعلی زندی
حجم: 10 مگابایت
مدت زمان: 5:32 دقیقه
زبان:فارسی
تاریخ انتشار: 14 خرداد 1397

نکته مهم قبل از آنالیز با نرم افزار Maud

دقت داشته باشید که قبل از انجام آنالیز با استفاده از روش ریتولد، باید یک آنالیز کیفی (فازیابی) دقیق روی الگوی XRD تون انجام بدید. یعنی هیچ پیک ناشناخته ای نباید وجود داشته باشه. برای اینکار می تونید از نرم افزار XPert Highscore  استفاده کنید که آموزش های رایگان  نرم افزار XPert رو می تونید در سایت یونیکا تماشا کنید.

در آموزش های بعدی نحوه دانلود کردن نرم افزار Maud و آموزش نصب کردن نرم افزار Maud رو بهتون آموزش می دیم.

آموزش روش ریتولد با نرم افزار Maud | سایت یونیکا
آموزش روش ریتولد با نرم افزار Maud | سایت یونیکا

محمد زندی

محمد علی زندی هستم، دانش آموخته در رشته مهندسی مواد. اطلاعات کمی دارم ولی تا اونجایی که زمان بهم اجازه بده، دانسته هام رو اینجا میذارم. امیدوارم یونیکا رو خونه ی خودتون بدونید و از بودن در این خونه لذت ببرید.


مقاله‌های من (80)محصولات من (10)

3 نظر برای آموزش روش ریتولد – آنالیز کمی XRD ثبت شده

  1. ببخشید من اموزش رو خریداری کردم ولی نمیدونم کدوم فایل cif مناسبه و باید دانلود کنم. میشه بگید چه مشخصاتی ازش باید با مشخصات کارتی که تو xpert باهاش فاز رو تعیین کردیم مطابق باشه؟

    1. سلام دوست عزیز. در آموزش هایی که تهیه کردید، 2 بار این مورد آموزش داده شده و کلیه نکات گفته شده. دیگه چیزی بیشتر از اون موارد نیست. اگر مشکل خاصی دارید از قسمت تماس با ما مطرح کنید

  2. سلام
    آیا مقدار درصد فازی که در روش ریتولد حاصل می شود بر اساس درصد وزنی است؟

دیدگاهتان را بنویسید

پر کردن تمام موارد زیر الزامیست